
Christian Gollier, een gerenommeerde Franse econoom, lanceerde onlangs een boude stelling — langzamer rijden heeft ‘geen enkele zin’. Kras, want Gollier is één van de trouwe penhouders voor de vele rapporten gericht aan de Intergouvernementele Werkgroep inzake Klimaatverandering van de Verenigde Naties …
Vooral een economisch verhaal
Verschillende studies tonen aan dat het verlagen van de maximumsnelheid het verbruik van je verbrandingsmotor met 25% doet dalen. Rijd je trager, dan leg je dus meer kilometers per liter benzine of diesel af. Voor elektrische auto’s ligt die vermindering iets lager en klokt men af op een efficiëntiewinst van een vijftiental procent.
De boodschap van Gollier bekijken we best vanuit een economisch oogpunt. Tijdens de energiecrisis van 2022 en 2023 dokterden regeringen aller landen een stapel mogelijke oplossingen uit om energie te besparen. Zelfs een verlaging van de maximumsnelheid tot 100 kilometer per uur lag toen hier en daar even op tafel. Maar het argument dat een snelheidsverlaging een ’groene’ keuze is, verbleekt al snel tegenover het economische verlies.
Gollier erkent dat een verlaging van 130 kilometer per uur naar 110 kilometer per uur de brandstofefficiëntie van motoren verbetert. Maar het voordeel blijft volgens hem zeer beperkt. Zet je deze verbeterde autonomie en verlaagde CO2-uitstoot af tegen de verloren tijd, kan je enkel besluiten dat je onder de streep met een verlies zit. Want ook tijd heeft een duidelijke economische waarde. De essentiële kost zit immers in de reistijd, zo meent Gollier. Een reis tegen 110 kilometer per uur duurt zo goed als 20% langer dan diezelfde reis tegen 130 kilometer per uur.
Time is money
Gollier rekent zijn standpunt even voor — elk gewerkt uur in Frankrijk levert gemiddeld 70 euro aan waarde voor het land op. Een snelheidsverlaging van 10 kilometer per uur over een afstand van 1.000 kilometer vereist een tijdsoffer dat overeenstemt met 196 euro. Trek je daar de kost van de bespaarde benzine af, kom je op een bedrag van 187 euro. De CO2-uitstoot daalt met 28 kilogram. Per ton vermeden CO2 komt dat neer op een collectief offer van 6.679 euro, oftewel meer dan 100 keer de prijs van de huidige ton CO2 …
Oké, dat is een Frans rekenvoorbeeld. De formule laat zich in de praktijk iets minder goed toepassen op België, want de berekening van het economische verlies — 6.679 euro — is een schatting op basis van 1.000 gereden kilometers. En dat is een afstand die in ons land slechts zelden in één ruk wordt afgelegd … Zo is de verloren tijd dan ook eigenlijk geen economische (werk)tijd, maar eerder rusttijd.
Wil je je ecologische voetafdruk echt verkleinen? Dan is het raadzaam het aantal autoritten te verminderen of wat vaker te carpoolen. Met de wagen op vakantie? Rijd rustig, want zo kom je ontspannen aan en kan het vakantie vieren meteen van start gaan!