Ontdek waarom je hiermee beter voorzichtig bent, en wanneer het wèl verstandig is om iets meer druk toe te voegen.
Waarom te hoge bandenspanning géén goed idee is
Veel bestuurders weten dat je met te laag opgepompte banden meer verbruikt. Maar het omgekeerde is geen slimme truc om te besparen en wel om deze redenen.
- Je branden worden stijver, waardoor je minder schokdemping hebt. Oneffenheden in het wegdek voel je direct in je stuur en stoel.
- Je verliest grip, omdat het contactvlak kleiner wordt. Op natte of gladde wegen kan je auto daardoor minder stabiel worden, met verminderd stuurgedrag en langere remwegen als gevolg. Die enkele centimeters minder rubber op het asfalt kunnen in een kritieke situatie het verschil maken.
- Je banden slijten sneller, vooral in het midden van het loopvlak.
Je riskeert schade aan de ophanging en het chassis. Op slechtere wegen — denk aan Belgische betonbanen of zuiderse bergpassen — vang je schokken minder goed op. Hierdoor kunnen onderdelen zoals je ophanging, wiellagers of stuurinrichting sneller slijten. Wat je aan brandstof denkt te besparen, betaal je terug aan snellere slijtage en een grotere kans op dure herstellingen.
Lees verder onder de afbeelding …
Wanneer is meer druk dan wèl verstandig?
Toch zijn er enkele uitzonderingen waarin een licht verhoogde bandenspanning nuttig kan zijn.
- Bij zware belading — heb je een dakkoffer, volle koffer of trek je een caravan? Dan mag je de druk met ongeveer 0,2 bar verhogen boven de aanbevolen waarde. Dit geeft meer stabiliteit onder belasting. Vergeet niet om nadien terug naar normaal te corrigeren.
- In de winter — koude lucht verlaagt de spanning in je banden. Als het buiten flink vriest, kan je 0,1 bar extra toevoegen per 10 graden Celsius daling om de juiste spanning te behouden.
- Let op de maximumdruk — ga nooit zomaar boven de 3 bar, tenzij je wagenfabrikant dit expliciet vermeldt.
Controleer regelmatig — ook het reservewiel
Lucht ontsnapt langzaam uit je banden. Gemiddeld verlies je 0,1 bar per maand. Daarom blijft een maandelijkse controle belangrijk, en zeker voor elke lange rit. Meet altijd met koude banden voor een correcte waarde.
En het reservewiel? Vergeet dat niet! Het heeft vaak jaren geen aandacht gehad en kan leeg staan net wanneer je het nodig hebt.
Brandstof besparen? Gebruik je bandenspanning slim
Brandstof besparen begint bij het correct oppompen van je banden. Hou je daarom aan de aanbevolen druk van de fabrikant, verhoog enkel wanneer dat echt nuttig is, en controleer regelmatig. Zo rijd je comfortabeler, veiliger én bespaar je écht geld op onderhoud én brandstof.