First things first — in België mag je tijdens de zomerperiode met winterbanden rijden. Noch de verkeerswetgeving, noch de technische keuringsregels verbiedt dit. Zolang je banden voldoen aan de minimale kwaliteitscriteria, is er geen vuiltje aan de lucht. Bedraagt de minimale profieldiepte 1,6 millimeter en verkeren ze in een aanvaardbare visuele staat? Rijden maar!
Nadelen van rijden op winterbanden in de zomer
Hoewel het dus legaal is, zijn er tal van nadelen verbonden aan het zomerse ritten op winterbanden.
- Slechtere prestaties bij warm weer — winterbanden hebben een zachtere rubbersamenstelling, die speciaal werd ontworpen voor betere grip op ijs- en sneeuwachtige ondergronden. Bij temperaturen boven 35 graden Celsius boeten heel wat aan efficiëntie in. Winterbanden presteren immers optimaal bij temperaturen lager dan 7 graden Celsius.
- Verhoogde remafstand — rijden op winterbanden in de zomer verhoogt de remafstand aanzienlijk. Op een droog wegdek neemt de remafstand met minstens 10% toe. Op een nat wegdek wordt je remafstand zelfs met gemiddeld 26% vermeerderd. Bij een snelheid van 70 kilometer per uur zit je zo met een extra remafstand van 3,20 meter op een droog wegdek. Rijd je 90 kilometer per uur, dan zit je op een droog wegdek al snel aan een extra remafstand van 8,70 meter. Op een nat wegdek tel je er aan die snelheid maar liefst 14,30 meter bij.
- Hoger geluidsniveau en brandstofverbruik — winterbanden zijn gekenmerkt door een grover profiel in V-vorm, dat in elke omstandigheid meer geluid produceert. Dit zorgt voor een hogere rolweerstand, wat ook het brandstofverbruik doet toenemen. Er is namelijk meer energie nodig om het voertuig voort te bewegen.
- Snellere slijtage — zomers gebruik van winterbanden versnelt het slijtageproces met bijna 60%. Zo gaat een set winterbanden tijdens de zomermaanden meestal niet langer dan 10.000 kilometer mee.
Lees verder onder de afbeelding …
Hét alternatief — vierseizoenenbanden?
Als het wisselen van banden een probleem is, dan werpen vierseizoenenbanden zich als een goed alternatief op. Dit bandtype is een echt compromis tussen zomer- en winterbanden en biedt dan ook redelijke prestaties in beide seizoenen. In België — toch een compromisland, nietwaar? — tekenen we een sterke toename in de vraag naar vierseizoenenbanden op. Dat is vooral vanuit economische overwegingen, maar ook de tijdsbesparing speelt mee. Je spaart er namelijk een halfjaarlijks bezoek aan je garagehouder mee uit. Verwacht echter niet dezelfde prestaties als seizoensspecifieke banden. Die kapen — wanneer je ze in het bedoelde seizoen gebruikt — steeds de overwinning weg.
En in andere landen?
Let op — in sommige Europese landen geldt een winterbandverplichting. Zo ben je in Duitsland, Oostenrijk en delen van Frankrijk tijdens de winter dus geboden om op winterbanden te rijden. Deze verplichting geldt vooral in bergachtige gebieden waar regelmatig sneeuw of ijs voorkomt. Raadpleeg ons volledige overzicht.