Elk jaar neemt de vraag naar winterbanden stevig toe. Zelfs automobilisten die niet op wintersport gaan, kiezen steeds vaker voor een set winterschoeisel voor de wagen. Winterbanden hebben de laatste jaren dan ook een enorme evolutie doorgemaakt. Vroeger hadden ze vooral een grof profiel, waren ze hard en veroorzaakten ze heel wat ongewenste bij- en rijgeluiden. De huidige generatie winterbanden is uit een ecovriendelijker rubber opgetrokken en meteen ook een pak stiller.
Waarom een winterband?
Toch is niet iedereen even plichtsbewust als het op winterbanden aankomt. Maar veiligheid hoort elkeen hoog in het vaandel te dragen, toch? Met zomerbanden of vierseizoensbanden is je remweg een stuk langer en heb je minder grip op het wegdek. Winterbanden verhogen je grip, wat de remweg sterk inkort. Wanneer je tegen zeventig kilometer per uur een noodstop moet uitvoeren, is de remafstand met winterbanden al snel een tiental meter korter!
Ook in de aanloop naar de winterperiode zijn winterbanden nuttig. Vanaf oktober houdt het dan ook steek om tot een bandenwissel over te gaan. Sowieso is het belangrijk dat je ervoor zorgt dat je auto veilig is om in winterse omstandigheden. In onderstaand filmpje geeft Sneeuwsport Vlaanderen je graag enkele tips om je volgende autoreis in winterse omstandigheden veilig te laten verlopen.
Winterbandtypes
Er bestaan verschillende winterbandtypes. Elk van deze types heeft verschillende veiligheids- en prestatieniveaus. Je kiest in elk geval best voor banden met een zogenaamd ’Alpine-certificaat’. Dit type herken je aan het in een berg ingeschreven sneeuwvlokje, wat je op de zijkanten van de banden terugvindt. Ook kan je gaan voor banden met een M+S-opschrift — de code voor ‘mud’ en ‘snow’ — in combinatie met dit sneeuwvloksymbool.
Let tevens op de profieldiepte, want de minimumwaarden verschillen per land. Noteer ook de maximumsnelheid die de fabrikant van je winterbanden voorschrijft. Je vindt deze waarde op de zijkant van de band terug.
Winterbanden verplicht
Veroorzaak je in een land met winterbandverplichting een ongeval terwijl je wagen niet met winterbanden is uitgerust? Dan ben je niet alleen aansprakelijk, maar bestaat ook de kans dat de verzekering de schade niet vergoedt.
In veel landen zijn winterbanden niet verplicht, maar wel aangeraden.
- In België, Nederland en Luxemburg zijn winterbanden nog niet verplicht. We raden ze echter wel sterk aan, zeker in heuvelachtige streken zoals de Ardennen, de Eiffel of de Hoge Venen.
- In Duitsland geldt de strengste wetgeving op het gebied van winterbanden. Zo ben je verplicht om je wagen aan te passen aan de zogenaamde ‘winterse omstandigheden’. Wanneer je dat niet doet, neemt de kans op een boete flink toe. Ook het boetebedrag stijgt wanneer je andere weggebruikers hindert, bijvoorbeeld wanneer je een verkeersopstopping veroorzaakt.
- In Frankrijk zijn winterbanden sinds 2021 van 1 november tot en met 31 maart verplicht in de berggebieden en wanneer een verkeersbord dat aangeeft. In principe kan je de winterbandenplicht in de berggebieden omzeilen door sneeuwkettingen mee te nemen en te gebruiken wanneer nodig. Omgekeerd hoef je geen sneeuwkettingen mee te nemen als je op winterbanden rijdt. Een overtreding van de nieuwe regels wordt sinds 1 november 2022 ook daadwerkelijk en fiks beboet.
- In Italië is er geen algemene verplichting, behalve bij winterse omstandigheden tussen 15 november en 15 april in de Aostavallei of wanneer de verkeersborden winterbanden afdwingen.
- In Oostenrijk zijn winterbanden verplicht tussen 1 november en 15 april. De boetes in Oostenrijk zijn fiks en gaan al snel richting duizend euro. Bovendien geldt in Oostenrijk een minimale profieldiepte van 4 millimeter. Banden met minder profieldiepte worden als zomerbanden beschouwd …
- In Zwitserland zijn winterbanden niet verplicht. Maar rijden zonder winterbanden kan ook leiden tot aansprakelijkheid en boetes wanneer je hinder veroorzaakt of je passagiers in gevaar brengt. Sneeuwkettingen worden middels verkeersborden verplicht.
Lees verder onder de afbeelding …
In welke landen zijn winterbanden verplicht?
Met volgend overzicht kan je je reis optimaal voorbereiden.
- België — winterbanden zijn niet verplicht.
- Denemarken — winterbanden zijn niet verplicht, maar wel aangeraden.
- Duitsland — winterbanden zijn verplicht, en dat bij winterse omstandigheden.
- Finland — winterbanden zijn verplicht van 1 november tot en met 31 maart, en dat bij winterse omstandigheden.
- Frankrijk — winterbanden zijn verplicht van 1 november tot en met 31 maart in berggebieden en wanneer er verkeersborden dit afdwingen staat.
- Italië — er geldt een algemene verplichting in de Aostavallei tussen 15 november en 15 april, en dat bij winterse omstandigheden. Elders zijn sneeuwkettingen enkel verplicht wanneer de verkeersborden erom vragen.
- Kroatië — winterbanden zijn verplicht in de winterperiode van 15 november tot en met 15 april.
- Luxemburg — winterbanden zijn verplicht bij winterse omstandigheden.
- Noorwegen — voor voertuigen met een masse kleiner dan 3,5 ton zijn winterbanden niet verplicht. Sneeuwkettingen zijn verplicht wanneer je met zomerbanden rijdt. Voor voertuigen met een massa groter dan 3,5 ton zijn winterbanden verplicht.
- Oostenrijk — winterbanden zijn verplicht tussen 1 november en 15 april.
- Slovenië — winterbanden zijn verplicht tussen 15 november en 15 maart.
- Slowakije — winterbanden zijn verplicht bij gladheid en sneeuwval.
- Tsjechië — winterbanden zijn verplicht van 1 november tot en met 31 maart, en dat bij winterse omstandigheden.
- Zweden — winterbanden zijn verplicht van 1 december tot en met 31 maart, en dat bij winterse omstandigheden.
- Zwitserland — er is geen algemene verplichting voor het gebruik van winterbanden.
Tip — check voor je vertrek steeds de regelgeving van je bestemming en eventuele doorrijlanden.
Hoe zit het met sneeuwkettingen?
Sneeuwkettingen zijn enkel toegestaan wanneer de wegen met ijs of sneeuw zijn bedekt en de kettingen het wegdek dus niet kunnen beschadigen. In bergachtige gebieden zijn sneeuwkettingen vaak verplicht. Dit wordt quasi altijd duidelijk aangegeven. De verkeersborden hebben vaak een blauwe kleur en beelden een eenvoudige voorstelling van een band met sneeuwketting af.
Monteer de sneeuwkettingen op de aandrijfwielen!
- Heb je een voorwielaangedreven auto, dan monteer je de sneeuwkettingen op de voorwielen.
- Heb je een auto met achterwielaandrijving, dan monteer je de sneeuwkettingen op de achterwielen.
- Voor vierwielaangedreven voertuigen, raden we aan om de sneeuwkettingen op de voorwielen te monteren, omdat dit vaak de primaire aandrijfwielen zijn en ook voor stuurcontrole zorgen.
Bij enige twijfel, neem je best contact op met je garagehouder. Zeker voor bijzondere wagentypes bestaan er immers uitzonderingen. Is er sprake van zware sneeuwval of ijzige omstandigheden? Dan kan het nuttig zijn om de sneeuwkettingen op elk van de vier wielen aan te brengen, en dat voor een maximale tractie en controle. Beperk je snelheid in elk geval tot 50 kilometer per uur.
Wat met sneeuwsokken?
Sneeuwsokken zorgen voor een redelijke grip op besneeuwde wegen, maar leggen wel de duimen in winterse omstandigheden in wintersportgebieden — daar voldoen ze niet. Daarom erkennen veel wintersportlanden deze sneeuwsokken niet als alternatief in gebieden waar sneeuwkettingen verplicht zijn. Sneeuwkettingen bieden gewoonweg meer grip.
Reis je dus door landen met een sneeuwkettingverplichting? Reserveer dan zeker ook een set sneeuwkettingen. Neem snel een kijkje in ons uitgebreide aanbod.
We vatten graag even samen … Sneeuwsokken hebben enkele duidelijke voordelen.
- Eenvoudig en snel in gebruik — het duurt slechts 30 seconden om een sneeuwsok op een wiel te schuiven.
- Makkelijk mee te nemen en op te bergen — de hoezen zijn licht en kunnen enorm compact opgeborgen worden.
- Comfortabel — sneeuwsokken maken geen lawaai en veroorzaken geen trillingen. Je kan ermee tot 50 kilometer per uur rijden.
- Veilig — sneeuwsokken verstoren de elektronische veiligheidssystemen van je wagen niet.
Hou steeds ook rekening met onderstaande nadelen.
- Slijtagevoelig — sneeuwsokken zijn vrij fragiel en mogen niet gebruikt worden op een weg zonder sneeuw. Vermijd dus dat de sokken in contact komen met asfalt terwijl je rijdt en probeer niet te hard op te trekken of te remmen.
- Geen 1-op-1-alternatief voor de grip die sneeuwkettingen op extreem besneeuwde wegen of op hellingen bieden.