De nieuwe regels zetten in op een veilige, duurzame mobiliteit waarin alle weggebruikers hun plaats vinden. Ontdek de belangrijkste wijzigingen die deze herziening met zich meebrengt en wat dit betekent voor de toekomst van het verkeer.
Hoofddoelen van de nieuwe wegcode
De vernieuwde wegcode heeft als doel om …
- de actieve mobiliteit van voetgangers en fietsers te bevorderen.
- de verkeersveiligheid te verhogen door maatregelen die kwetsbare weggebruikers beschermen.
- duidelijkheid te creëren in verkeersregels en de opkomst van nieuwe vervoersmodi te integreren.
Graag lichten we de belangrijkste veranderingen uit de nieuwe wegcode toe.
Prioriteit voor voetgangers
Voetgangers krijgen een prominentere positie op de openbare weg.
- Diagonaal oversteken — op sommige drukke kruispunten krijgen voetgangers groen licht om diagonaal over te steken. Dit nieuwe systeem werd ‘vierkant groen’ voor voetgangers gedoopt. Het bespaart tijd en zorgt voor veiligere oversteekmogelijkheden.
- Ruimte op het voetpad — parkeren met fietsen en bromfietsen op het voetpad is voortaan alleen toegestaan als er minimaal anderhalve meter vrije ruimte overblijft. Zo kunnen voetgangers vrij bewegen op het voetpad.
Lees verder onder de afbeelding …
Meer rechten voor fietsers
Het aantal fietsers in België is sinds 1970 met 80% gestegen. Met deze herwerking komt de nieuwe wegcode hen tegemoet.
- ’Vierkant groen’ voor fietsers — net als voetgangers kunnen fietsers op bepaalde kruispunten diagonaal oversteken. Dit wordt met een nieuw verkeerslicht aangeduid.
- Flexibiliteit op het trottoir — in situaties waarin de rijbaan te smal is, kunnen gemeenten fietsers toestaan om op het voetpad te fietsen.
- Uitgebreide leeftijdrichtlijn — jonge fietsers mogen tot 11 jaar op het trottoir fietsen. Die grens ligt vandaag nog op 9 jaar.
- Nieuwe groepsregels — wanneer ze met tien of meer zijn, worden fietsers als een groep beschouwd. Ze mogen dan twee aan twee op de weg rijden. Vandaag ligt die minimumgroepsgrootte nog op vijftien fietsers.
- Speedpedelecs en elektrische fietsen — fietsers op snelle elektrische fietsen die een maximumsnelheid van 45 kilometer per uur halen mogen in voetgangerszones en speelstraten rijden, op voorwaarde dat ze stapvoets blijven rijden en andere weggebruikers respecteren.
Aangepaste regels voor motorrijders
Motoren krijgen eveneens aanpassingen in hun regelgeving.
- Inhaalbeperkingen — motorrijders moeten zich voortaan aan de inhaalbeperkingen houden die ook voor auto’s gelden.
- Gebruik van veiligheidsstroken — bij files mogen motorrijders de veiligheidsstrook gebruiken.
- Parkeren — motorfietsen mogen niet langer dwars parkeren, maar moeten parallel aan de rijbaan staan.
Striktere richtlijnen voor auto’s
Auto’s moeten vaker op de rem staan en extra aandacht besteden aan kwetsbare weggebruikers.
- Gordelplicht — de gordelplicht wordt aangescherpt. Als een meerderjarige passagier de gordel niet correct draagt, volgt een boete voor zowel de passagier als de bestuurder.
- Verlichting — bedraagt de zichtbaarheid minder dan 100 meter? Dan moet je je verlichting inschakelen.
- Afstand bij inhalen — buiten de bebouwde kom moeten bestuurders bij het inhalen van fietsers en voetgangers minimaal één tot anderhalve meter afstand houden.
- Afschaffing van alternerend parkeren — het systeem van alternerend parkeren, waarbij voertuigen afhankelijk van de datum aan weerszijden van de straat parkeren, wordt afgeschaft.
Conclusie
De vernieuwde wegcode van 2025 brengt belangrijke veranderingen voor iedereen die deelneemt aan het verkeer. Door meer aandacht te geven aan voetgangers en fietsers, streeft de wetgever naar een veiligere en meer evenwichtige mobiliteit. Met deze aanpassingen wil men inspelen op de toenemende diversiteit van vervoersmiddelen en tegelijk zorgen voor meer ruimte en respect voor de zwakkere weggebruikers.
Deze evolutie vraagt enige aanpassing, maar biedt vooral perspectief voor een harmonieuzer en veiliger verkeer.