De verkeersveiligheid krijgt zichtbaar meer aandacht in het politieke beleid. Niet alleen via preventiecampagnes, maar ook door een stevigere handhaving. En dat is nodig, want hoewel het aantal verkeersongevallen in België in 2024 met bijna 3% daalde, gebeuren er dagelijks nog steeds gemiddeld 100 ongevallen.
Ook het aantal gewonden daalde met 2,9% naar 43.228. Het aantal dodelijke slachtoffers steeg echter licht tot 363. Daarbij gaat het enkel om slachtoffers die ter plaatse overleden. Slachtoffers die later in het ziekenhuis bezwijken, worden pas later meegeteld.
Lees verder onder de afbeelding …
Minder alcohol achter het stuur — meer ongelukken met steps
Er is ook goed nieuws: het aantal ongevallen waarbij alcohol in het spel was, daalde met 11% — oftewel 3.654 incidenten. Tegelijk stijgt het aantal incidenten met elektrische steps met 8%, wat resulteerde in 1.175 ongevallen en drie dodelijke slachtoffers.
Ook bij motorrijders gingen de cijfers de verkeerde kant op. 46 motorrijders overleden in 2024, tegenover 39 een jaar eerder.
Wat verandert er concreet in de nieuwe wegcode?
De belangrijkste geplande maatregelen op een rij …
- Snellere en strengere aanpak van recidivisten — Bestuurders met meerdere overtredingen zullen sneller worden aangepakt. De tolerantiemarges en quota bij snelheidscontroles worden geschrapt. Dit betekent dat elke overtreding meetelt. Alleen de technische meetmarge van 6% blijft overeind.
- Een nationale databank voor overtredingen — met de introductie van de centrale gegevensbank Mercurius worden alle verkeersinbreuken op één plek gecentraliseerd. Politie en rechtbanken krijgen zo een duidelijk overzicht van het gedrag van elke bestuurder. Ook fraude, zoals het aanmaken van meerdere rijbewijzen, wordt hiermee geblokkeerd.
- Het digitale rijbewijs komt eraan. Vanaf 2029 wordt het digitale rijbewijs uitgerold. In combinatie met de databank zal het moeilijker worden om als notoire overtreder onder sancties uit te komen.
- Rijbewijs met punten nog niet afgevoerd! In de beleidsnota wordt opvallend genoeg niets meer gezegd over het rijbewijs met punten. Toch lijkt het idee niet van tafel. Vermoedelijk wacht men tot het digitale rijbewijs volledig is ingevoerd om dit systeem makkelijker te activeren.
- Camera’s tegen gsm-gebruik achter het stuur — een opvallend voorstel is het inzetten van cameranetwerken met slimme software om gsm-gebruik achter het stuur automatisch te detecteren. De juridische obstakels worden weggewerkt. België kijkt hiervoor naar Nederland, waar dit systeem al succesvol wordt toegepast.
- Nieuwe strafkwalificatie — wie een zwaar ongeval veroorzaakt door ernstig gebrek aan voorzichtigheid of verantwoordelijkheid, zal zwaarder gestraft worden dan bij een klassieke verkeersinbreuk.
Wat betekent dit voor de weggebruiker?
De nieuwe regels maken één ding duidelijk. De tijd van mildheid voor hardleerse bestuurders is voorbij. De pakkans stijgt, de sancties worden scherper, en het gedrag van elke bestuurder komt duidelijker in beeld.
Wie zijn verantwoordelijkheid neemt, heeft niets te vrezen. Maar wie blijft overtreden, komt in een strenger handhavingsmechanisme terecht.
Voor gewone weggebruikers betekent dit ook meer transparantie én meer veiligheid op de weg. En dat is uiteindelijk in ieders belang.